چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶

دبیرکل نهاد در دیدار با استاندار ایلام؛

دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ دارد 

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با استاندار ایلام

مهدی رمضانی در دیدار با استاندار ایلام با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم به حوزه فرهنگی اظهار داشت: ریاست محترم جمهور به حوزه کتابخانه های عمومی توجه و اهتمام ویژه ای دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام صبح امروز ۲ اسفند، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هیئت همراه از طریق فرودگاه شهدای ایلام با استقبال استاندار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از مسئولین استانی وارد استان شد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با استاندار ایلام، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز جوان، با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: ریاست محترم جمهور به حوزه کتابخانه های عمومی توجه ویژه ای دارد و تاکنون در هیچ دولتی به این مهم آنچنان که شایسته فرهنگ کتاب و کتابخوانی است توجه نشده بود.

وی به وضعیت کتابخانه های عمومی کشور و آنچه که دستاورد جمهوری اسلامی در این زمینه بوده است، گریزی زد و گفت: عمر قدیمی ترین کتابخانه عمومی کشور بیش از صد سال است اما ساختار مدیریت کتابخانه های عمومی از سال ۱۳۴۴ بر می گردد. از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۵۷، بیش از ۳۰۰ کتابخانه در کشور ایجاد شد و از انقلاب اسلامی تاکنون به همت جمهوری اسلامی به تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه افزایش یافته است.

دبیرکل نهاد با بیان اینکه افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار دارد و در استان ایلام نیز مورد توجه است، خاطرنشان کرد: موضوع کتابخوانی در مدارس با اهمیت و جدیت پیگیری می شود و تلاش‌ می شود یک زنگ کتابخوانی در مدارس برقرار شود.

رمضانی در ادامه به لزوم اتصال مدرسه به کتابخانه ها تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد کتابداران نیز در این زمینه تلاش کنند و مدارس را جهت تحقق این مهم کمک نمایند. 

وی با عنوان اینکه در حوزه زیرساختی و نرم افزاری شاهد اقدامات قابل قبولی بوده ایم و برنامه های مدونی در این زمینه صورت گرفته است، تصریح کرد: در نسل جدید کتابخانه های عمومی خدمات متنوعی ارائه می شود که تعداد آنها به بیش از ۶۰ خدمت می رسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: تفاهمی با کمیته امداد برای راه اندازی مراکز مشاوره به منظور سهولت دسترسی و کاهش هزینه منعقد شده است و تاکنون بیش از ۱۰ مرکز مشاوره در کتابخانه های عمومی افتتاح شده است.

وی با عنوان اینکه در زمینه آموزش عمومی نیز اقداماتی انجام شده است، خاطرنشان کرد : باشگاه علم و فناوری، مشاغل کوچک و خانگی و... اقداماتی انجام شده این نهاد است که از جمله آنها می توان به همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک، که مهرماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار شد، اشاره داشت.

عضو شورای فرهنگ عمومی با عنوان اینکه، پیمایشی با عنوان «عادت‌های خواندن ایرانیان» با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام است، افزود: امیدواریم تا پایان اسفندماه بتوانیم نتایج این پیمایش را اعلام و منتشر کنیم.

رمضانی در پایان ضمن قدردانی از مجموعه همکاران کتابخانه‌های استان ایلام، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در استان ایلام، از جمله در ایام اربعین، انجام شده است که در تلاشیم این اقدامات ادامه داشته باشد.

استاندار ایلام نیز در این نشست‌ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش‌آمدگویی با عنوان اینکه در سال گذشته مبلغی برای اقدامات کتابخانه مرکزی اختصاص داده شد، اظهار داشت: مبلغ ۵ میلیارد تومان نیز در راستای تکمیل و بهره برداری از سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی در دولت سیزدهم اختصاص داده شد.

نماینده عالی دولت در استان با توجه به مطالبات مردمی در  بحث بازطراحی کتابخانه مرکزی، راه اندازی کتابخانه سیار و تکمیل پروژهای نیمه تمام در سفر دوم ریاست جمهوری، بیان کرد: برای تکمیل کتابخانه مرکزی، توسعه کتابخانه ها رایزنی های لازم صورت می گیرد.

وی عنوان داشت: برای محقق شدن این مهم همکاری و حمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ضرورت دارد.

حسن بهرام نیا در خصوص پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه ها نیز عنوان داشت: تأکیدات و دستورات لازم در این خصوص صادر شده است و ضرورت دارد شهرداری ها تا پایان سال بدهی های خود را پرداخت کنند.

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام نیز در این دیدار اظهار داشت: انتظار است در دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری، اعتبارات لازم برای بازطراحی کتابخانه مرکزی، کتابخانه آیت الله حیدری، بازطراحی کتابخانه پروین اعتصامی به عنوان کتابخانه ویژه کودک «هدهد سفید» و کتابخانه سیار برای مناطق محروم و روستایی تخصیص داده شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 5 =